Skoči na glavno vsebino

Šolanje na domu

Pomembne informacije za starše, katerih otroci se šolajo na domu in za učitelje,  ki  učijo  v oddelkih, kjer so vpisani učenci, ki se šolajo na domu

Obvestilo o šolanju na domu – obrazec

Pravila o opravljanju izpitov in odločanju o ugovorih

 

Pravna podlaga

Izobraževanje na domu je urejeno v Zakonu o osnovni šoli (členi 88. do 92.). Zakon staršem daje možnost, da uveljavijo pravico do izobraževanja svojih otrok na domu.

Zakonodaja to tematiko opredeljuje v Zakonu o osnovni šoli in Pravilniku o preverjanju in ocenjevanju ter napredovanju učencev v osnovni šoli.

 

IZVLEČEK IZ ZAKONA O OSNOVNI ŠOLI

88. člen

(pravica do izobraževanja na domu)

Starši imajo pravico organizirati osnovnošolsko izobraževanje svojega otroka na domu (v nadaljnjem besedilu: izobraževanje na domu). Starši z izbiro izobraževanja na domu prevzamejo obveznosti, povezane z izvedbo izobraževanja svojega otroka.

Starši najpozneje do 16. avgusta tekočega šolskega leta za naslednje šolsko leto o izobraževanju na domu pisno obvestijo osnovno šolo, v katero je otrok vpisan. Pravice do izobraževanja na domu med šolskim letom ni mogoče uveljavljati. Starši o izobraževanju na domu osnovno šolo pisno obvestijo za vsako šolsko leto posebej.

Obvestilo iz prejšnjega odstavka vsebuje ime in priimek otroka, kraj, kjer bo izobraževanje potekalo, ter ime in priimek oseb, ki bodo otroka poučevale.

Osnovna šola vodi dokumentacijo o izobraževanju učenca na domu.

Starši lahko med šolskim letom prekinejo izobraževanje na domu. Vključitev učenca v izobraževanje v osnovni šoli je mogoča do začetka rokov za ocenjevanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu, določenih v pravilniku, ki ureja šolski koledar za osnovne šole. O prekinitvi izobraževanja na domu so starši dolžni pisno obvestiti osnovno šolo.

 

89. člen

(obveznosti osnovne šole do učencev, ki se izobražujejo na domu)

Osnovna šola za učenca, ki se izobražuje na domu:

–       ob začetku šolskega leta staršem predstavi cilje, standarde znanja, merila ocenjevanja in pogoje za napredovanje v naslednji razred,

–       starše sproti obvešča o rokih in načinu izvedbe ocenjevanja znanja učenca ter izvede ocenjevanje znanja v rokih, ki so določeni s pravilnikom, ki ureja šolski koledar,

–       omogoči izposojo učbenikov iz učbeniškega sklada,

–       omogoči opravljanje teoretičnega in praktičnega dela kolesarskega izpita,

–       obvesti starše o terminih pregledov učencev iz 13. člena tega zakona.

 

90. člen

(ocenjevanje znanja)

Za učenca, ki se izobražuje na domu, se ocenjuje znanje iz vseh predmetov glede na predmetnik posameznega razreda javno veljavnega programa osnovne šole, v katerem se učenec izobražuje.

Učenec, ki se izobražuje na domu, se udeleži ocenjevanja znanja, ki je določeno v skladu s tem zakonom in podzakonskimi akti. Ocenjevanje znanja izvaja osnovna šola, v katero je učenec vpisan. Znanje učenca oceni izpitna komisija.

Če učenec, ki se izobražuje na domu, ne doseže minimalnih standardov znanja oziroma je negativno ocenjen pri posameznem predmetu, ima pravico do ponovnega ocenjevanja znanja pred začetkom naslednjega šolskega leta.

Če učenec, ki se izobražuje na domu, ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, mora v naslednjem šolskem letu nadaljevati osnovnošolsko izobraževanje v javni ali zasebni osnovni šoli iz prve ali druge alineje 5. člena tega zakona. V tem primeru starši pravice do izobraževanja učenca na domu v naslednjih razredih ne smejo več uveljavljati.

Če učenec 9. razreda, ki se izobražuje na domu, ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, lahko opravlja popravni izpit ali 9. razred ponavlja.

 

91. člen

(nacionalno preverjanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu) 

Za učence, ki se izobražujejo na domu, se za nacionalno preverjanje znanja uporablja določba 64. člena tega zakona.

 

92. člen

(spričevalo o izobraževanju na domu)

Osnovna šola, v katero je učenec, ki se izobražuje na domu, vpisan, izda učencu ob koncu vsakega razreda spričevalo. Spričevalo je javna listina.

Pri izdajanju spričeval se uporabljajo 83. do 87. člen tega zakona.

 

 

VII.a IZOBRAŽEVANJE NA DOMU ZA UČENCE S POSEBNIMI POTREBAMI

 

92.a člen

(pravica do izobraževanja na domu za učence s posebnimi potrebami)

Starši imajo pravico organizirati osnovnošolsko izobraževanje na domu za svojega otroka s posebnimi potrebami, vključenega v program osnovne šole s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo, prilagojene programe ali v prve štiri stopnje posebnega programa vzgoje in izobraževanja, če je tako odločeno v odločbi o usmeritvi. Starši za pomoč pri izvajanju izobraževanja na domu zagotovijo osebo, ki izpolnjuje pogoje za izvajanje javno veljavnega programa (v nadaljnjem besedilu: učitelj za izobraževanje na domu), v katerega je učenec usmerjen, in opremo oziroma didaktične pripomočke, potrebne za doseganje ciljev in standardov znanja, določenih z učnimi načrti.

Starši najpozneje do 16. avgusta tekočega šolskega leta za naslednje šolsko leto o izobraževanju na domu pisno obvestijo osnovno šolo, v katero je otrok vpisan. Pravice do izobraževanja na domu med šolskim letom ni mogoče uveljavljati. Starši o izobraževanju na domu osnovno šolo pisno obvestijo za vsako šolsko leto posebej. Obvestilo vsebuje ime in priimek otroka, kraj, kjer bo izobraževanje potekalo, ter ime in priimek oseb, ki bodo otroka poučevale.

Starši z izbiro izobraževanja na domu prevzamejo vse obveznosti, povezane z izvedbo izobraževanja svojega otroka, vključno s prevozi v šolo in nazaj.

Osnovna šola vodi dokumentacijo o izobraževanju učenca na domu.

Starši lahko med šolskim letom prekinejo izobraževanje na domu. Vključitev učenca v izobraževanje v osnovni šoli je mogoča do začetka rokov za ocenjevanje znanja za učence, ki se izobražujejo na domu, določenih v pravilniku, ki ureja šolski koledar za osnovne šole. O prekinitvi izobraževanja na domu starši pisno obvestijo osnovno šolo.

Podrobnejši postopek uveljavljanja pravice staršev do izobraževanja na domu učencev s posebnimi potrebami določi minister.

 

92.b člen

(obveznosti osnovne šole do učenca s posebnimi potrebami, ki se izobražuje na domu)

Osnovna šola za učenca iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona poleg obveznosti osnovne šole iz 89. člena tega zakona zagotovi izvajanje dodatne strokovne pomoči v skladu z odločbo o usmeritvi.

Osnovna šola skupaj z učiteljem za izobraževanje na domu v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, pripravi individualiziran program, v katerem določi način, razporeditev in obseg neposrednega opravljanja vzgojno-izobraževalnega dela učitelja za izobraževanje na domu.

 

92.c člen

(ocenjevanje znanja učenca s posebnimi potrebami, ki se izobražuje na domu)

Znanje učenca iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona se ocenjuje iz vseh predmetov glede na predmetnik posameznega razreda javno veljavnega izobraževalnega programa osnovne šole, v katerega je učenec usmerjen.

Znanje učenca, ki se izobražuje po posebnem programu vzgoje in izobraževanja za otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju, osnovna šola preverja kot napredovanje po operativnih ciljih iz individualiziranega programa s področja razvijanja samostojnosti, splošne poučenosti in enega izbranega področja iz obveznega dela programa.

Učenec iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona se udeleži ocenjevanja znanja, ki je določeno v skladu s tem zakonom in na njegovi podlagi izdanimi podzakonskimi predpisi. Ocenjevanje znanja se izvaja na osnovni šoli, v katero je učenec vpisan. Strokovna skupina lahko z individualiziranim programom v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, zaradi bolezni učenca izjemoma odloči, da ocenjevanje poteka na domu. Znanje učenca iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona oceni izpitna komisija.

Ocenjevanje znanja se za učenca iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona, ki se izobražuje na domu, opravlja v rokih, določenih s pravilnikom, ki ureja šolski koledar za osnovne šole, lahko pa se opravlja tudi predhodno ali v dveh delih, in sicer v rokih, ki jih na predlog strokovne skupine, ki pripravlja in spremlja individualizirani program učenca s posebnimi potrebami določi ravnatelj.

Če učenec iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona ne doseže minimalnih standardov znanja oziroma je negativno ocenjen pri posameznem predmetu, ima pravico do ponovnega ocenjevanja znanja pred začetkom naslednjega šolskega leta.

Učenec iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona, ki ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, mora v naslednjem šolskem letu nadaljevati osnovnošolsko izobraževanje v šoli. V tem primeru starši pravice do izobraževanja učenca na domu v naslednjih razredih ne smejo več uveljavljati. Če učenec 9. razreda iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona, ponovnega ocenjevanja znanja ne opravi uspešno, lahko opravlja popravni izpit ali 9. razred ponavlja.

 

92.č člen

(nacionalno preverjanje znanja za učenca s posebnimi potrebami, ki se izobražuje na domu)

Nacionalno preverjanje znanja se za učenca iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona opravlja v skladu 67. členom tega zakona.

 

92.d člen

(spričevalo o izobraževanju na domu za učenca s posebnimi potrebami)

Osnovna šola, v katero je učenec vpisan, izda učencu iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona ob koncu šolskega leta spričevalo oziroma potrdilo z opisno oceno napredka učenca po posameznih področjih. Spričevalo je javna listina.

Pri izdajanju spričeval se uporabljajo 83. do 87. člen tega zakona.

 

92.e člen

(posebne oblike izobraževanja na domu za učenca s posebnimi potrebami in učenca, nameščenega v strokovni center)

Učencu iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona, ki se izobražuje na domu zaradi življenjsko ogrožajočih zdravstvenih težav ali zdravstvenih omejitev in bi lahko občasno sodeloval pri pouku, se lahko z odločbo o usmeritvi omogoči prilagodljiva oblika izobraževanja kot kombinacija izobraževanja v osnovni šoli in na domu. Starši zagotovijo učitelja za izobraževanje na domu, dodatna strokovna pomoč se lahko izvaja na domu ali v osovni šoli, fizična pomoč v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami, se izvaja le v času obiskovanja pouka v osnovni šoli.

Za učenca iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona, ki je v skladu z zakonom, ki ureja celostno obravnavo otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju, nameščen v strokovni center, strokovna skupina v individualiziranem programu določi, da se lahko izobražuje na domu. V tem primeru se učenec izobražuje v strokovnem centru, ocenjevanje znanja pa izvaja osnovna šola, v katero je učenec vpisan.

Podrobnejši postopek uveljavljanja pravice do posebnih oblik izobraževanja učencev s posebnimi potrebami na domu določi minister.

 

92.f člen

(financiranje izobraževanja na domu) 

Učencu iz prvega odstavka 92.a člena tega zakona se zagotovijo sredstva v višini, ki jih država oziroma lokalna skupnost zagotavlja za plače in materialne stroške na učenca v javni osnovni šoli v skladu s standardi in normativi.

Za učenca, ki je v skladu z zakonom, ki ureja celostno obravnavo otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi težavami in motnjami v vzgoji in izobraževanju, nameščen v strokovni center, je financiranje izobraževanja na domu zagotovljeno v okviru programsko odvisnih stroškov strokovnega centra v skladu s pravilnikom, ki ureja merila in metodologijo za določanje obsega sredstev za materialne stroške v zavodih za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami.

Podrobnejši način financiranja izobraževanja učencev s posebnimi potrebami na domu določi minister.

 

Šolanje na domu – nekaj nasvetov

  • ČAS IN TRUD

Šolanje na domu staršem omogoča, da sodelujejo pri učenju svojega otroka; tako pri intelektualnem in čustvenem razvoju kot tudi pri razvoju drugih sposobnosti in veščin. To je pravzaprav velik dar, vendar pa morajo biti starši pripravljeni vložiti v šolanje svojega otroka toliko časa, truda in energije, kolikor jih od njih zahteva izbira najboljšega učnega načrta in metod poučevanja, oblikovanje ustrezne strukture in seveda sam proces učenja in poučevanja. Pri tem mislimo predvsem priprave na pouk in seveda pouk sam. Če naj bo otrok vključen v učni proces tako na intelektualnem kot tudi čustvenem ter socialnem področju, morajo biti za to motivirani tudi starši.

Otroku je treba pomagati pri pripravi urnika za učenje. Skupaj se dogovorite, kako bo potekal pouk. Ali želite, da se celoten dnevni pouk odvije zjutraj in dopoldne ali ga boste razporedili čez cel dan? Predvidite, koliko časa boste potrebovali za dosego določenega cilja in predvidite, koliko časa bo potrebno za dosego vseh ciljev. Ne pozabite na to, da otrok pred izpiti potrebuje dovolj časa za utrjevanje znanja, ki ga je pridobil na začetku učenja in ga je že verjetno tudi pozabil.

  • SOCIALIZACJA

Družabni stiki so številčno in časovno bolj omejeni, če se otrok šola na domu. Poleg tega tudi niso samoumevni in jih morajo tako starši kot tudi otroci aktivno iskati, kar od staršev zahteva nekaj časa in truda.

Zagotovo pa se morajo otroci družiti tudi s svojimi vrstniki. To potrebo boste lahko zadovoljili z neformalnim druženjem z njegovimi vrstniki in s tem, da otroku poiščete ustrezne dejavnosti kot so športne, ustvarjalne ali umetniške tečaje, kjer imajo otroci veliko priložnosti za druženje z vrstniki. 

  • ZNANJE

Starši, ki šolajo svoje otroke na domu, morajo otroku podati ustrezno strokovno znanje, ki se preverja na koncu leta. Znanje je potrebno črpati iz različnih virov, zato je dobro, da ima učenec poleg učbenika na voljo tudi dodatno literaturo. 

  • OBVEZNOSTI STARŠEV

Obveznosti staršev izhajajo iz normativnih podlag (zakoni in pravilniki, ki predpisujejo postopke šolanja na domu). Starši so dolžni obveščati šolo o vseh spremembah, ki bi nastale v času šolanja na domu. Pri šolanju na domu je pomembno, da imajo starši s šolo stalni kontakt. Svetujemo vam komunikacijo z razrednikom in s šolsko svetovalno službo, ki vam bo lahko pomagala pri spremljanju razvoja vašega otroka

  • OBVEZNOSTI ŠOLE

Šola starše in učenca seznani z učnimi gradivi, ki so pomembna za usvajanje učnega gradiva. Učenec ima pravico do učbenikov iz šolskega učbeniškega sklada. Šola učenca seznani z datumi in komisijo za izpite, na katerih se preverja znanje.

Šola ni dolžna kopirati učnih gradiv in izdelkov, ki nastajajo pri pouku in jih pošiljati učencu, ki se izobražuje na domu. Ravnatelj in strokovni delavci šole smo vedno odprti za pogovor z vami o izobraževalnih in vzgojnih izzivih, s katerimi bi se srečali pri izobraževanju in vzgoji vašega otroka.

Šolski koledar vsako leto predpiše minister, pristojen za vzgojo in izobraževanje.  

Roki za ocenjevanje znanja učencev, ki se izobražujejo na domu
3. 2. – 13. 6. 2025 1. rok učenci 9. razreda
3. 2. – 24. 6. 2025 1. rok učenci od 1. do 8. razreda
18. 8. – 29. 8. 2025 2. rok učenci od 1. do 9. razreda

 

Šmartno v Tuhinju, september 2024

 

                                                                                                                                               Mag. Darja Krašovec, ravnateljica

(Skupno 782 obiskov, današnjih obiskov 1)
Dostopnost